урок виробничого навчання

АНАЛІЗ УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
(методичні рекомендації)        

Вступ
Набуття відповідних знань, вмінь і навичок, формування і реалізація трудового потенціалу повністю залежать від ефективного функціонування сфери освіти. Це значною мірою стосується і професійно-технічної освіти, яка тісно пов'язана з виробництвом і готує робітничі кадри для країни.  В умовах модернізації ринку праці особлива увага приділяється підвищенню якості підготовки кваліфікованих робітників, що відповідає вимогам інтерактивної технології навчання, яка сприяє впливу чинників зростання попиту на кваліфіковані робітничі кадри. Сьогодні професіоналізм майбутнього фахівця забезпечується не лише його професійними знаннями, а й поведінкою, ставленням до праці, оточенням, особистісними якостями: відповідальністю, самостійністю.
Тому без активного провадження у роботу майстра виробничого навчання інноваційних методів навчання неможливо підготувати, сучасного робітника, який би відповідально та творчо ставився до своєї професійної діяльності та прагнув до самовдосконалення протягом всієї професійної діяльності. Адже насамперед від майстра виробничого навчання залежить, чи отримають учні необхідні знання і навички, чи зможуть їх творчо використовувати, чи стануть професійно грамотними, конкурентоспроможними робітниками.

Сучасний урок виробничого навчання – основна форма організації навчально-виробничої діяльності
Основною формою організації навчально-виробничої діяльності сьогодні залишається урок. Під час якого відображається цілісний процес навчання в органічному поєднанні з іншими традиційними формами організації навчальної роботи: позаурочна діяльність учнів, виробнича практика, проведення конкурсів, дослідницька діяльність тощо. Але, з іншого боку, цілісність уроку характеризується взаємозумовленістю цілей, змістом навчання, методів та засобів його реалізації.
Різниця між сучасним уроком і традиційним полягає в відмінностях  цілей, змісту, методів та засобів реалізації, рівня активізації діяльності учнів, структури, темпів, насиченості ТЗН тощо.
Найбільш загальна характеристика сучасного уроку - це показник самостійності і активності учнів. Чим меншу активність під час уроку виявляє педагог і чим більше спонукає він учнів до активності, тим інтенсивнішим стає професійний розвиток учня.
Сучасний урок є майстернею аналізу та обробки інформації, яка привноситься учасниками навчального процесу з різних джерел інформаційного простору (література, телебачення, комп'ютерні мережі, спілкування), а ще  це технологічний урок (відео, комп'ютер, факс, мультимедійні системи), що дає змогу економити навчальний час при ефективній підготовці майбутніх фахівців.
Ефективність сучасного уроку залежить від багатьох причин, тому що являє собою складну процесуальну психолого-педагогічну систему. Але головне полягає у ретельності осмислення мети кожного уроку, до тих пір, доки майстер виробничого навчання, готуючись до уроку, не буде чітко уявляти, чому він конкретно повинен навчити, з чого починати і продовжувати розвивати і виховувати своїх учнів, говорити про реалізацію задач навчання не доводиться. Для мотивації діяльності майстра виробничого навчання необхідно аналізувати його уроки, тобто проводити педагогічний аналіз.

Значення аналізу уроку виробничого навчання для мотивації діяльності майстра виробничого навчання

Засобом, який дозволяє робити висновки про якість і ефективність сучасного уро­ку, є педагогічний аналіз. Аналіз уроку виробничого навчання повинен бути спрямований на вдосконалення навчально-виробничого процесу, виконання заходів щодо поліпшення якості підготовки кваліфікованих робітників, надання методичної допомоги майстрам  виробничого навчання, в тому числі  молодим фахівцям, надання  допомоги або  підтримки у творчих пошуках більш досвідченим майстрам виробничого навчання, виявлення, узагальнення і пропаганда позитивного педагогічного досвіду. Важлива умова ефективності аналізу - його ком­плексний підхід, який полягає в об'єднанні оцінювання організації та мето­дики проведення уроку з урахуванням оцінки якості знань, умінь, навичок набутих учнями на уроці. Тому при педагогічному аналізі уроку необхідно поєднувати  аспек­ти - методичний і результативний.
Педагогічний аналіз уроку виробничого навчання є:
        - основний інструмент індивідуального психолого-педагогічного управління і надає великі можливості майстру виробничого навчання для продук­тивної діяльності та підвищення педагогічної та виробничої майстерності;
- джерело мотивації майстра виробничого навчання для самореалізації  у своїй професійній діяльності, саморозвитку особистості, розвитку здібностей, освоєння нових методик і технологій, поліпшення співпраці з учнями тощо;
- найефективніший засіб індивідуальної методичної роботи;
- розповсюдження передового педагогіч­ного досвіду;
- найефективніший інструмент вивченні індивідуа­льних особливостей учнів;
- основа для конструювання єдності педагогічних по­зицій і педагогічного колективу в цілому.
          Результат педагогічного аналізу націлює майстра виробничого навчання на самоаналіз  та являється  найліпшим засобом до виховання його свідомого відношення до своєї діяльності.
        В залежності від мети відвідування педагогічний аналіз  може бути  комплексним або аспектним.  Комплексний (загальний)  який відображає  результативність уроку (виконання плану уроку, досягнення дидактичної мети, раціональне використання урочного часу, методика і форми проведення структурних елементів уро­ку) та визначає педагогічні новації або недоліки уроку та їх причин.
Аспектний (спеціальний) аналіз, який охоплює аналіз окремих струк­турних елементів уроку і методику активізації учнів; методики викладан­ня і закріплення нової навчальної інформації, методику практичного контролю формування знань, умінь, навиків учнів; психологічні та соціальні  аспекти уроку виробничого навчання; методику розвитку творчого мислення учнів під час уроку виробничого навчання, тощо.
        Важливим етапом педагогічного аналізу є підсумок аналізу, під час якого відмічається те, що може бути рекомендовано для подальшого використання у діяльності майстра виробничого навчання  та педагогічного колективу.
Вимоги до аналізу уроку та типові помилки під час його проведення
        Проведений аналіз уроку виробничого навчання  - це підсумок усестороннього та глибокого вивчення педагогічної діяльності майстра виробничого навчання. Під час проведення аналізу уроку виробничого навчання необхідно дотримуватися певних вимог:       
-     обов’язкове обговорення результатів аналізу уроку;
-     цілеспрямованість обговорення  аналізу уроку;
-     принциповість, витримка, такт  та доброзичливість особи, яка аналізує урок виробничого навчання;
-     аналіз уроку повинен поєднуватися із висновками і практичними
рекомендаціями, щодо покращення методичного забезпечення та матеріально-технічної бази.
 Однак необхідно звертати особливу увагу під час проведення педагогічного аналізу уроку виробничого навчання на можливі помилки, а саме:
-     не послідовність мислення того хто аналізує;
-     фіксуються лише зовнішні фактори,  а ступінь методичної  та професійної майстерності не оцінюється;
-     аналіз побудований на «фіксації дрібниць»;
-     висновки уроку озвучують раніше  ніж перелік недоліків;
-     рекомендації та пропозиції щодо проведеного уроку не спрямовані на  усунення причин недоліків;
-     відсутня мета відвідування уроку та його аналізу;
-     вплив особистого відношення  особи , що проводить аналіз до тих чи інших методів, форм навчання, а  іноді  і до самої особистості майстра виробничого навчання;
-     особа, яка проводить аналіз уроку не звертає увагу на побутову бесіду майстра виробничого навчання та учнів, їх взаємовідносини;
-     особа,  яка проводить аналіз уроку не підготовлена до відвідування уроку тощо.

Аналіз уроку виробничого навчання
  Процес вивчення любого питання під час відвідування уроку може здійснюватися різними методами  і прийомами. Однак основними методами залишається спостереження за роботою майстра виробничого навчання та за навчальною роботою учнів. Додатковими методами вивчення являються бесіди з учнями, або постановка перед ними окремих питань, повірка якості виконання навчальних робіт, проведення перевірних робіт.
  Аналіз уроку необхідно проводити   після його закінчення, в присутності
керівництва училища які були присутні на занятті. Розпочати аналіз уроку виробничого навчання доцільно завжди з позитивних моментів уроку, а потому зупинитися на недоліках та зробити  висновки.  Після відповідних виводів і аналізу уроку необхідно дати рекомендації щодо усунення недоліків, запропонувати  конкретні пропозиції щодо покращення навчального процесу.
Пропонуємо декілька орієнтовних схем комплексного (загального)  та  аспектного  аналізу уроку виробничого навчання.

Орієнтовна схема
самоаналізу уроку виробничого навчання

1.  Чи мій урок відповідає програмі?
2.  Правильно мною були визначені і розв'язані на уроці виробничого навчання на­вчальні, виховні і розвиваючі завдання?
3. Як було визначено зміст уроку, чи відповідає він завданням?
4.  Що було основним, найсуттєвішим на вступному, поточному та заключному інструктажі під час уроку виробничого навчання ?
5. Чи зумів я акцен­тувати увагу учнів на правильності виконання трудових операцій під час виробничого навчання?
6. Чи вдало визначена структура уроку? Як здійснювались зв'язок між темами виробничого навчання  та міжпредметний зв'язок ?
7. Чи була організована на уроці робота із формування основних умінь, навичок, інтересів учнів?
8. Які методи і засоби навчання були використані на уроці виробничого навчання?
9.  Які форми навчання ( індивідуальні, бригадні, групові) доміну­вали на уроці виробничого навчання? Чи були вдалими їх вибір і поєднання?
10. Чи об'єктивно і відповідно до критеріїв оцінювання оцінені мною  вправи (виконана робота )учнів під час уроку виробничого навчання?
11. Чи правильно здійснювався на уроці вступний інструктаж та цільові обходи робочих місць учнів.
12. Чи правильно визначив  об­сяг і складність виконаних робіт чи вправ, під час поточного інструктажу?
13. Чи доцільно підібрав домашнє завдання?
14. Що було зайвим у моїй діяльності під час уроку виробничого навчання і в діях учнів?
Орієнтовна схема
загального аналізу уроку виробничого навчання

1.       Забезпечення уроку:
-     наявність дидактичного забезпечення та його відповідність темі та цілям уроку;
-     наявність матеріально - технічного забезпечення та його відповідність   те­мі та цілям уроку;
-     наявність інструкційно-технологічної документації, її методична
-     ефектив­ність;
-     організація робочих місць учнів та їх відповідність програмі і вимогам  безпеки праці.
2.        Характеристика ходу уроку:
-     наявність плану уроку та його відповідність навчальній програмі курсу;
-     правильність визначення та формулювання мети і задач уроку;
-     методи і форми проведення вступного інструктажу, доцільність їх вибору та ефективність;
-     правильність і раціональність використання і матеріально - технічного     за­безпечення майстром і учнями;
-     логічність, доступність і сприйняття нової навчальної інформації;
-     методи показу нових трудових прийомів та операцій трудової діяльності їх ефективність;
-     методика відображення на уроці новинок техніки, технології, передового досвіду;
-     рівень активності учнів у процесі всього уроку, самостійність і усвідомленість їх дій;
-     методика стимулювання пошукової діяльності учнів, її ефективність;
-     відповідність практичних завдань темі та цілям уроку;
-     показники якості роботи кожного учня та всієї групи;
-     форми і методи проведення поточного інструктажу, доцільність їх вибору та ефективність;
-     зміст цільових обходів, їх педагогічна значимість;
-     наявність навчально-інструктивної те технічної документації та вміння учнів нею користуватися;
-     методика проведення заключного інструктажу. її ефективність;
-     методика видачі домашнього завдання.
3.       Загальні висновки:
- правильність вибору типу. виду, структури уроку;
- в якій мірі реалізована мета уроку;
- що нового було на уроці, що заслуговує розповсюдження у педагогічній практиці;
- які недоліки уроку, їх причини;
- рекомендації майстру виробничого навчання.

Орієнтовна схема загального
аналізу уроку виробничого навчання з визначенням наявного  комплексного методичного забезпечення професії

1.                Умови проведення уроку виробничого навчання :
-     санітарно-гігієнічний стан  навчальної майстерні, полігону, ділянки;
-     наявність, стан інструменту, обладнання та пристосування;
-     забезпечення учнів (роботою, матеріалами, інструментами, пристосуваннями та обладнанням, дидактичними засобами навчання).
2.                Зміст і методика вступного інструктажу:
-     правильність визначення теми уроку та уроку в цілому;
-     раціональний вибір навчального матеріалу, доцільність його структури;
-     взаємозв’язок матеріалу нового уроку із знаннями учнів;
-     дозування  часу на окремі елементи;
-     методика показу і пояснення трудових прийомів та процесів;
-     правильне сполучення демонстрації прийомів та пояснення їх майстром виробничого навчання;
-     використання навчально-технічної документації, технічних засобів навчання;
-     способи та ефективність вирішення виховних знань, розвиток інтересів пізнавальної активності учнів;
-     організація та методика закріплення матеріалу вступного інструктажу та ступінь його засвоєння учнями.
3.                Організація і методика поточного інструктажу:
-     відповідність змісту вправ до вимог навчальної програми та кваліфікаційної характеристики;
-     правильність визначення цілей обходів робочих місць та їх планомірність:
-     поточний контроль та приймання робіт учнів, об’єктивність оцінювання та відповідність критеріям оцінювання.
4.                Діяльність учнів на уроці:
-     швидкість і організованість включення в роботу;
-     використання інструкційної та навчально-технічної документації;
-     засвоєння правильних трудових прийомів, операцій, вправ;
-     дотримання технологічного процесу;
-     вміння проводити учнями самоконтроль;
-     усвідомленість та ступінь самостійності;
-     організованість у роботі;
-     якість виконання робіт;
-     дотримання правил безпеки праці.
5.                Зміст організація і методика заключного інструктажу:
-     повідомлення про досягнення мети уроку;
-     підведення підсумків та аналіз виконання навчально-виробничих завдань кожним учнем та учнівськими бригадами;
-     визначення причин типових помилок, характер недоліків та шляхи їх усунення;
-     аналіз витраченого робочого часу та виконання учнівської норми виробітку;
-     повідомлення оцінок;
-     оголошення теми наступного уроку;
-     видача домашнього завдання.

Схема психологічного
аналізу  уроку виробничого  навчання

1.       Загальна психологічна спрямованість уроку:
- мотивація діяльності майстра виробничого навчання й учнів на уроці виробничого навчання (за обов'язком, за інтересом, за традицією спільної діяльності...);
- інтерес майстра виробничого навчання й учнів до уроку (до змісту, методів і форм).
2.      Реалізація ідей розвиваючого навчання:
- як здійснювалась робота щодо формування активності, само­стійності й творчості учнів під час поточного інструктажу на уроці виробничого навчання;
- які засоби використовував майстер в/н під час уроку виробничого навчання для постійного переходу від навчання до самонавчання.
3.      Організація пізнавальної діяльності на уроці:
- чи були установки на сприймання, запам'ятовування і відтворення тих чи інших прийомів, вправ  (що сприйняти, що відтворити, що обговорити);
- як майстер виробничого навчання домагався цілісного й свідомого, осмисленого  сприйняття навчального матеріалу (поставив мету, спрямував усвідомленість в одне русло, застосував цілісний підхід, наочність власний показ тощо);
- як організував увагу (як спрямовував, як переключав, що робив під час відволікання);
- як розвивав вміння та навички учнів (які види діяльності організовував, як націлював на запам'ятовування тих чи інших рухів при виконанні певних операцій та вправ, збереження і відтворення, скільки і як повторю­вав, як перевіряв);
- як розвивав мислення учнів, використовуючи порівняння, технічну документацію, технологічну документацію, аналіз,
- як розвивав творчу уяву.
4 .       Формування вмінь і навичок учнів:
- як формував загальнонавчальні вміння й навички (організація робочого місця, загальні вимоги до виконання робіт);
- як вироблялися спеціальні вміння й навички при виконанні кожного виду виконання робіт;
- які практикував види вправ і як вони сприяли тренуванню умінь і навичок;
- яку роль відіграють вказівки, інструкції, алгоритми, зразки під час формування вмінь і навичок;
5.        Розвиток емоційно-вольової сфери учнів:
- які емоції учнів переважають на уроці виробничого навчання;
- які засоби корекції емоцій використав учитель під час уроку виробничого навчання;
- чи враховує майстер виробничого навчання на уроці індивідуальні особливості й стан дитини;
- що робить для активізації вольової сфери у учнів;
- чи помічає учнів з агресивним і депресивним станом.
6.       Психологічна саморегуляція вчителя на уроці:
- яке творче самопочуття майстра виробничого навчання на уроці;
- який контакт з учнями;
- як реагує майстер виробничого навчання  на аналіз уроку.

Схема соціологічного
аналізу уроку виробничого навчання

1.  Які форми співпраці майстра виробничого навчання використовує на уроці .
2.  Які стосунки між педагогом і учнями на уроці виробничого навчання (доброзичливі, натягнуті, напружені, врівноважені, штучні, стримані, непевні, аг­ресивні, депресивні тощо);
3. Як виконують учні доручення або вказівки майстра виробничого навчання (нервово, спокійно, щиро, насильно, байдуже, ввічливо-коректно);
4. Як спілкуються учні між собою на уроці, чи допомагають один одному.
5. Що особливо сподобалось учням на уроці виробничого навчання. Яку б вони поста­вили йому оцінку, якби оцінювали за 10-бальною системою.
6. Чи дістали учні задоволення від уроку виробничого навчання, а від чого вони із задо­воленням відмовилися б.
7.  Який педагогічний такт майстра виробничого навчання. Чи завжди педагог на уроці ввічливий, тактовний, доброзичливий, якщо не завжди, то чому.
8. Як інакше хотіли б учні побудувати урок і стосунки з майстром виробничого навчання.
9. Які скарги має майстер виробничого навчання на учнів, що хотів би змінити у сто­сунках із ними.



Картка оцінювання проведеного уроку виробничого навчання (відповідно до орієнтовної схеми загального
аналізу уроку виробничого навчання з визначенням наявного  комплексного методичного забезпечення професії)
Мета:______________________________________________________
Тема:______________________________________________________
Тип уроку:__________________________________________________
Професія, група: ____________________________________________
Майстер виробничого навчання: _______________________________

Критерії оцінювання
2 бали
3 бали
4 бали
5 балів
                  Умови проведення уроку виробничого навчання
1
Санітарно-гігієнічний стан  навчальної майстерні, полігону, ділянки;




2
Наявність, стан інструменту, обладнання та пристосування




3   
Забезпечення учнів (роботою,
матеріалами, інструментами, пристосуваннями та обладнанням,
дидактичними засобами навчання).




Зміст і методика вступного інструктажу
4
Правильність визначення теми та мети уроку




5
Раціональний вибір навчального матеріалу, доцільність його структури




6
Взаємозв’язок матеріалу нового уроку із знаннями учнів




7
Дозування  часу на окремі елементи




8
Методика показу і пояснення трудових прийомів та процесів




9
Правильне сполучення демонстрації прийомів та пояснення їх майстром виробничого навчання




10
Використання навчально-технічної документації, технічних засобів навчання




11
Способи та ефективність вирішення виховних знань, розвиток інтересів пізнавальної активності учнів




12
Організація та методика закріплення матеріалу вступного інструктажу та ступінь його засвоєння учнями




Організація і методика поточного інструктажу
13
Відповідність змісту вправ до вимог навчальної програми та кваліфікаційної характеристики




14
Правильність визначення цілей обходів робочих місць та їх планомірність




15
Поточний контроль та приймання робіт учнів, об’єктивність оцінювання та відповідність критеріям оцінювання.




Діяльність учнів на уроці
16
Швидкість і організованість включення в роботу




17
Використання інструкційної та навчально-технічної документації




18
Засвоєння правильних трудових прийомів, операцій, вправ




19
Дотримання технологічного процесу




20
Вміння проводити учнями самоконтроль




21
Усвідомленість та ступінь самостійності




22
Організованість у роботі




23
Якість виконання робіт




24
Дотримання правил безпеки праці






Зміст організація і методика заключного інструктажу
25
Підведення підсумків та аналіз виконання навчально-виробничих завдань кожним учнем та учнівськими бригадами




26
Визначення причин типових помилок, характер недоліків та шляхи їх усунення




27
Видача домашнього завдання




28
Якість самоаналізу результатів





Висновки:_______________________________________________________

Пропозиції:______________________________________________________




































































































































































































































ЛІТЕРАТУРА
1.   Заславська С.О. Підготовка майстра виробничого навчання до занять:
 Ме­тодичні рекомендації. - Донецьк, ДІПО ІПП, 1999.
2.   Ничкало Н.Г. та інш. Педагогічна книга майстра виробничого навчання:
Навчальний посібник. - К.: Вища шк., 1992.
3. Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера
про­изводственного обучения/ВНИИ ПТО. - М.: Высш. шк., 1990.
4.   Моткова Н.И., Маслов С.Л. Психология производственного обучения.
М.: Высш. шк., 1990.

Комментариев нет:

Отправить комментарий